من و اروپا

یادداشتها و خاطرات سفر اروپا

من و اروپا

یادداشتها و خاطرات سفر اروپا

کلاه برداری در پاریس

با توجه به آمار بالای گردشگران ورودی به اروپا و همچنین خیل مهاجرینی که بدون درآمد و شغل مشخصی مجبور به زندگی در این کشورها هستند، روشهای متنوعی برای کلاهبرداری و سرقت ابداع شده! که در سفرنامه برخی از دوستان وبلاگ نویس، شرح کار چند تایی از این کلاهبرداری ها نوشته شده. برای کسانی که برنامه سفر به خارج از کشور و بویژه شهرهای پر جمعیت و توریستی اروپا رو دارند، خوندن این موردی که شخصا ما تو پاریس تجربه کردیم، خالی از لطف نخواهد بود:

ظهر روزی که برنامه بازدید از موزه لوور رو داشتیم به باغ Tuileries در نزدیکی لوور رسیدیم. باغی که مانند سایر باغهای پاریس، زیبا و آرامش بخش بود و افراد زیادی با گذاشتن صندلی در کنار استخرهای باغ در حال رلکسیشن بودند!

من هم یکی از صندلی های خالی رو انتخاب کردم و نشستم. همسرم کمی از من دور شد تا عکسهایی از فضای سبز باغ ثبت کنه. پس از چند دقیقه که برگشت این قضایا رو تعریف کرد:

در گوشه خلوت باغ که مشغول عکاسی بودم جوانی از کنارم رد شد و به محض اینکه نگاهم بهش افتاد، خم شد و چیزی از زمین برداشت. در پاریسی که مردم به ندرت انگلیسی حرف میزنند، به طرف من آمد و به انگلیسی گفت: "خدای من! حلقه طلا، کدوم بیچاره ای این رو گم کرده؟" در حالی که من مبهوت این اتفاق بودم نوشته داخل حلقه رو که 24 عیار بودن طلا رو نشان میداد به رخم کشید. بعد گفت: "امروز شانس با یکی از ما دو نفره رفیق" و بلافاصله انگشتم را داخل حلقه کرد و گفت: "این شانس توست" و سریع از من دور شد. من که مجبور بودم این قضیه رو در آن واحد پردازش کنم، فورا حلقه رو از دستم بیرون کردم و روی راه پله باغ گذاشتم. هنوز چند قدم دور نشده بودم که یارو برگشت و حلقه رو دوباره به من داد گفت: "تو که این همه خوش شانسی 50 یورو به من بدبخت که نه غذا دارم نه محل خواب کمک کن" حالا که دیگه همه چی رو شده بود و مطمئن شده بودم که حلقه تقلبی از قبل تو دستش بوده، جواب دادم: "بیا با همین حلقه هم غذا بخر و هم جای خواب پیدا کن" 

این مورد و خیلی از اتفاقهای مشابه در کمتر از یک دقیقه رخ میده و نیاز داره که خیلی از موارد رو بسنجیم:

- چرا تو پاریس یا برلین که مردم به غیر از زبان خودشون هیچ زبانی رو قبول نمیکنن، یک نفر مسلط به زبان انگلیسی که توریست نیست به من مراجعه میکنه؟

- اینطور اتفاقها بیشتر تو جاهای خلوت رخ میده. مثلا در زیر برج ایفل که گشت دائمی پلیس وجود داره چنین مسائلی کمتر دیده میشه.

در این سفر حتی در شهری مثل زوریخ که بالاترین استانداردهای زندگی رو یدک میکشه، عدم وجود امنیت رو حس کردیم و در شهرهایی با مهاجرین کمتر، مثل فرایبورگ در آلمان و لوسرن در سوئیس به چنین موردی برخورد نکردیم.


در گوشه خلوت باغ Tuileries پاریس، ما صحنه ها رو شکار میکردیم، کلاهبردارها ما رو!

نظرات 7 + ارسال نظر
بهرام شنبه 23 دی‌ماه سال 1391 ساعت 09:40 http://biyataberavimsafar.blogfa.com

سلام
چه جالب این اتفاق دقیقا برا پدرم هم تو پاریس رخ داد و یک انگشتر بهش داده بودند به هوای اینکه طلاست ... خیلی ممنون که این مطلب رو درج کردید که شاید دوستان با خوندنش دیگه تو دام این کلاه برداریها نیوفتن .
در ضمن عکسهاتون خیلی زیباست و ممنون بابت درخ تجربیات سفرتون دوست عزیز
بهرام
http://biyataberavimsafar.blogfa.com

سلام
جالب بود که این اتفاق برای پدر شما هم رخ داده.
ممنونم که انگیزه ما رو برای درج مطالب، بیشتر میکنید.
از هر بابت سپاسگذارم و حتما به وبلاگتون سر میزنم.

دوست تو سه‌شنبه 28 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 19:15 http://www.iransokhan.blogsky.com

سلام به وبلاگ منم سر بزنید

سلام و سپاس از لطفتون.
به روی چشم.

سنی دوشنبه 27 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 09:50 http://harirebeheshti.blogfa.com

سلام صنم عزیزم.امروز موفق شدم همۀ پستها رو بخونم.عااااااالی بود همه چیز هم قلمت و هم عکاسی بی نظیرت...و یه جورایی تجدید خاطرات شد برای من.
یه کلاهبرداری دیگه هم اینه که طرف بهت میگه مثلا واااااای چقدر انگشتر خوشگله.بعد اونم خودش یه خانم متشخص و شیکان پیکان اونوقت در ادامه میگه بده دستم کنم ببینم تو دستم چجوریه و شما هم با لبخند میگید چرا که نه حتماااااااا..و بالاخره وقتی می خواهید خداحافظی کنید و برید و دارین این پا و اون پا میکنید که انگشتر رو بگیرید و نهایتا میگید میتونم انگشترم رو بگیرم اون با تعجب میگه کدوم انگشتر؟این که مال خودمه...آهاااای مردم این خانوم می خواد انگشتر منو بگیره و خوب یه جاهایی ظبعا هیچ شاهدی هم وجود نداره و داستان خیلی غم انگیز میشه...اینه که بهترین جواب در همچین مواقعی اینه که انگشترم برام تنگه و براحتی در نمیاد

سلام و ممنون از لطف فراوانت سنی عزیز. من که لایق این نوشته های شما نیستم.
انشالله دوباره میرید سفر و از خاطراتش ما رو هم بی نصیب نمیذارید.
موردی که تعریف کردید جالب بود و تا حالا نشنیده بودم. انواع جیب زنی و کیف زنی از سالهای قبل که قدیمیهای فرنگ رفته تعریف میکردند وجود داشته ولی شگردهای جدید هر روز ابداع میشه! واویلا

با عرض تاسف من اینوتجربه کردم هنگام بازگشت از ونزوئلا برای ترانزیت در فرودگاه روم پروازم به تاخیر افتاداز در فرودگاه روم دوربین حرفه ایم رو با تجهیزاتش ولنزش که در زمان ارزونی دلار بابتش ۸۰۰دلار دادم ودزدیدند و کوله ام ۴۵ روز بعد خالی به ادرسم پست شد

برای بعضی از دوستان یادوری خوبی بود اما برای من یاداوری دزیدن ثبت خاطراتم بود
ممنون از گوشزدکردین این نکات به دوستان امیدوارم هزگز تجربه نکنند

واقعا چنین اتفاقاتی علاوه بر ضرر مادی، باعث از بین رفتن بخشی از خاطرات خوش سفر میشه و مثل شما هر وقت یادش بیافتید حس خوبی نخواهید داشت.
کاش چنین وقایعی برای هیچ کس رخ نده.
راستی چه خبر از برنامه سفر چک؟

شیما و علی دوشنبه 20 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 18:33 http://malish.blogfa.com

سلام و درود
ایکاش قبل ما سفر می رفتی و وبلاگت رو راه می انداختی تا ماهم بتونیم علاوه بر لذت از قدرت بیان و عکس های زیبات از این نکات کلیدی هم استفاده کنیم.
پاریس و کلا شهرهای بزرگ و شلوغ اروپا پر است از این نوع کلاهبرداری ها. فرضا همونطور که تو پست پاریس هم شرح دادیم یه آقایی با ماشین شاسی بلند جلومون توقف کرد و خواست 2 تا کاپشن که می گفت از بوتیکش تو پاریس باقی مونده رو در مقابل پول بنزین تا میلان ایتالیا عوض کنه و می گفت ارزش اونا بالای 1000 یوره و ... . تازه اینا از نوع خوب کلاهبرداریه!
بدترین نوعش جیب برها و زور گیران که باید خیلی حواسمونو جمع کنیم.
موفق باشی

سلام علی و شیمای عزیز
راستش دقیقا این داستان که تعریف کردید یادمون بود، چونکه از وبلاگ خوبتون قبل از سفر خونده بودیم و همونطور که قبلا گفتم پی دی اف پاریس، وین، رم و فلورانس شما و پراگ نکیسا نورایی را دانلود کرده بودیم و تو هر شهری که رسیدیم خوندیم. واقعا مفید بود استفاده از تجربیات دیگران.
یادش بخیر، کاش اون روزها دوباره بیاد!

بابک شنبه 18 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 17:26 http://travle.blogsky.com/

سلام چند نفر از دوستای دیگه هم انواع دیگه کلاهبرداری رو گفته بودند و ما حسابی در این زمینه حواسمون جمع بود ... اکثرا از اتباع کشورهای آفریقایی هستند و معمولا با انجام حرکات تند دست و بدن حواس طعمه رو پرت میکنند و دست به سرقت میزنند...

سلام دوباره بایک جان
ممنون از نظرت و راهنماییت
موفق باشید و همیشه در سفر های لذت بخش

فرشته چهارشنبه 15 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 21:52 http://orangebackpack.blogfa.com/

سلام صنم جان.
داستانیه این کلاهبرداریای پاریس!
با نیو یوروپ که شهر رو میگشتیم، آرنود (راهنمای تور) جلوی لوور که رسیدیم اولین نکته ای که تذکر داد در مورد همین حرفه ای های محوطه لوور بود... البته اون موقع یه روش دیگه تو بورس بود. کلاهبردارا با کاغذ و خودکار و با تظاهر به ندونستن انگلیسی میان جلو و تقاضاهای مختلفی دارن...

سلام
دقیقا اینطوریه.
یه کم حواست نباشه کلات پس معرکه است.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد